Meisjes en vrouwen met autisme | Webinar
Maandag 27 juni 2022, 12.00-13.30 uur
Meisjes met autisme met een normale intelligentie worden meestal over het hoofd gezien en worden pas na een lange lijdensweg met verkeerde diagnoses en behandelingen op volwassen leeftijd herkend en erkend.
Wat maakt dat ernstige psychopathologie zoals ASS zo verborgen kan blijven, in het bijzonder bij een kwetsbare groep van meisjes en vrouwen? Waarschijnlijk hebben vrouwen een ander autistisch fenotype dan mannen. ASS kent veel verschillende genetische varianten en omgevingsfactoren die bijdragen aan de expressie. De mate van impact van het sekse-chromosoom en de hoeveelheid geslachtshormonen kunnen hierbij een rol spelen. Tevens blijkt dat hoog functionerende meisjes met ASS zich anders uiten en met minder ernstige sociale en communicatieve beperkingen te maken hebben dan jongens. De symptomen kunnen dan verkeerd geïnterpreteerd worden, wat kan leiden tot foutieve verwijzingen en uiteindelijk tot verkeerde diagnoses. Voor de klinische praktijk is het wenselijk te pleiten voor een meer persoonsgerichte benadering van ziekte, met aandacht voor genderspecifieke aspecten in relatie tot de omgevingscontext.
Tijdens deze webinar doe je kennis op over:
- Het ontstaan van psychopathologie;
- De relatie tussen het ontstaan van psychopathologie en gender;
- Genderverschillen bij ASS en diagnostische valkuilen bij meisjes/vrouwen.
Spreker
De webinar wordt gegeven door Patricia van Wijngaarden-Cremers. Zij is psychiater/psychotherapeut en als expert werkzaam voor het expertise centrum SCOS (specialistisch centrum ontwikkelingsstoornissen) in combinatie met JeugdGGZ. In 2015 is ze gepromoveerd op genderverschillen bij ontwikkelingsstoornissen en het ontstaan van psychopathologie. Ze is actief bestuurslid van diverse nationale en internationale organisaties die zich bezig houden met het verbeteren van de geestelijke gezondheid van vrouwen (o.a. FANN en IAWMH) en oprichtster en voorzitster van de Nederlandse tak van de IAWMH: de Alliantie gender& ggz.
Doelgroep
Psychologen, (ortho)pedagogen, psychiaters, begeleiders, onderwijskundigen, docenten/leerkrachten en iedereen die geïnteresseerd is in het onderwerp meisjes en vrouwen met autisme.